mandag 13. mai 2013

Virksomheters bruk av måleverktøy


Hvorfor bør virksomheter måle og hva bør måles?
Sosiale medier kan føre til at en virksomhet får bedre omdømme, økt omsetning og reduserte kostnader. Det kan være vanskelig å måle sosiale medier. Men har man klare mål for hvordan man ønsker å ta det det i bruk, så kan det lette arbeidet senere. Et godt utgangspunkt er å sette kriterier for hvordan resultatet skal måles før aktiviteten planlegges. http://www.stalelindblad.no/2012/09/malbare-resultater-i-sosiale-medier/

Barach Obama gikk ut å facebook og reklamerte før valget. Det kan ha ført til at han ble valgt, men her er nok ikke tallene helt 100%. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/usavalg/Vil-vinne-valget-med-Facebook-6765973.html?goback=%2Egna_3831083%2Egde_3831083_member_96086334#.UZAIILVT5Ho

Ved å bruke måleverktøy som for eksempel Google Analytics, er det mulig å måle ant. besøk, nye besøk, hvilken nettleser som blir mest brukt, hvilken mobile enheter som brukes, hvilke land brukerne kommer fra osv. Denne informasjonen kan brukes bla. til å tilpasse nettsiden. Slik at informasjonen er tilpasset brukerne best mulig og de får et utbytte av å besøke siden og kanskje til å med få flere lesere pga. av det.

Antall «likes», medlemmer eller følgere har ikke så stor verdi, hvis man ikke kan sammenlikne det med aktiviteter i bedriften. Det kan for eksempel være kampanjer, tilbud, kundeservice eller salg. Ved å bruke verktøy som for eksempel SumAll. Det gir deg muligheter til å sette sammen data fra flere kilder på en og samme tidslinje. http://erikeskedal.com/2012/09/26/sumall-korreler-maltallene-dine-i-sosiale-medier-og-pa-nett/#more-1288

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar