onsdag 3. april 2013

RSS

Stadig flere sider støtter RSS. Det betyr at du kan abonnere på nyheter fra disse sidene. RSS leser er et verktøy som kan brukes for å lese bla. nyheter, fagsider og blogger. Ved å bruke RSS, så får du de siste oppdateringene til en hver tid. For websider som oppdateres veldig ofte for eksempel  aviser kan det fort bli veldig uoversiktlig ved bruk av RSS. Egner seg best til sider som oppdateres sporadisk.

Jeg har testet ut 3 forskjellige RSS lesere. Startet med å laste ned Feedly på mobiltelefonen. Fikk ikke lagt inn de sidene jeg ønsket i starten, så jeg valgte å prøve på den bære pc-en i stedet. For å kunne bruke feedly på pc-en må man bruke Firefox som nettleser. Når jeg nå fikk lagt inn de fagsidene og bloggene jeg ønsket å lese, ble jeg veldig fornøyd. Feedly var veldig enkel å bruke. Gruppering av nyheter er mulig og det er greit å flytte sider mellom disse gruppene ved å dra rss adressen til websidene i riktig gruppe.

Selv om google reader skal legges ned fra 1. juli så prøvde jeg denne også. Denne var også veldig brukervennlig og enkel å bruke. Ved å gå til innstillinger og import/eksport så fikk jeg lagret alle mine abonnement til en opml- fil. Jeg fant etthvert ut at det også var mulig å bruke Outlook som RSS leser. Dette måtte jeg også teste for jeg bruker Outlook 2010 på jobb. Jeg importerte da opml-fila og vips så var jeg i gang. Da kunne jeg også lese alle mine abonement i Outlook. Fantastisk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar